Wednesday, September 22, 2010

kepingan


bila hati berkeping-keping
retak dihempas oleh kau
aku hanya tersenyum
"biarlah. ini baru pertama kalinya" kata aku

aku membongkok-bongkok
kutip semula keping-keping itu
lalu aku tampal semula
dengan segala memori yang selama ini ada

nafas panjang mengiringi
aku kejar kau semula
dengan hati yang baruku tampal

dan bila hati ini berkeping semula
kau pula yang kutip
bahagia sungguh aku rasakan
walaupun hati aku berciciran jatuhnya

kemudian kau tampalkan
kau baiki
baik seperti sedia kala
kukuh seperti selalu

dan sesungguhnya seolah hatiku ini
memang takdirnya hanya untuk dihempas
sekali lagi hatiku berkeping
malah ada kepingan yang hilang
dihempas terlalu kuat, barangkali

kau cuba kutip
kau cuba cari
kau cuba tampal
kau cuba baiki

tapi hatiku ini sudah rapuh
tiada gam yang bisa mencantum
tiada kata yang bisa menyembuh
kepingan itu bagaikan sudah tidak mahu bersama lagi

lalu aku biarkan kepingan itu
bertaburan di hadapanmu
cubalah walau sebanyak mana yang kau mahu, sayang
cubalah baiki hatiku itu

lalu kepingan itu aku tinggalkan
hatiku kini tiada
biarlah dadaku kosong saja
supaya tiada lagi hatiku ini berkeping
supaya tiada lagi hatiku ini sengsara.

biarkan.

No comments: