Wednesday, August 25, 2010

"The smallest good deed is worth a thousand grand intentions"

regarding the last entry i posted, just wanna make sure that you all know i despise people who make fun of my name REPEATEDLY. for first-timers, i don't mind lah :) don't worry :)

so, setelah lama aku membelek, akhirnya aku jumpa puisi yang paling menarik (tukar channel sebab puisi dalam bahasa melayu, jadi eloklah kiranya aku ber-blog dalam bahasa melayu, kan?)

nah, hambek ni~

Menunggu Suami Pulang

Seorang perempuan murung
rambut mengurai atas bahu
wajahnya perit tenggelam dalam diri
rindunya makin terhimpit
pada suami keluar desa
tanpa khabar mana gerangan
tiga purnama belum pulang

Banyak bintang telah diintai
pungguk berkali-kali mengusiknya
padamkan rindu
dia tidak peduli
wajahnya menghadap ke laut
maka angin lembut membisik
merapa pipi.

Malam ini
angin lautlah
menjadi temannya
asal hilang segala sedih.

Apabila malam makin jauh
angin itu bertiup kencang
mendakap tubuhnya
dan terus berlalu
daun-daun layu gugur ke tanah
dia terus di jendela
merenunng jauh.

Matanya kepada pungguk atas dahan
yang menyanyikan lagu
tentang suaminya
dan tentang perangai angin
selepas bertiup kencang
akan menghilang
dan tidak kemabli lagi.

Dipungutnya ketul batu
dibalingnya pungguk
dan terbang lalu.

Malam esoknya
datang angin darat
bersama bulan basah
perempuan itu duduk di anjung serambi
rambutnya disanggul dua
manghitung manik-manik malam.

Berguraulah dia dengan angin mendayu
yang mencium rambut dan pipi
sejuknya segar ke hujung jari
hingga menusuk ke ulu hati.

Hampir di langit subuh
angin itu bertiup garang
menerkup tubuhnya
dan terus berlalu
dahan-dahan kayu patah ke tanah
dia duduk di jendela terus merenung jauh.

karya Jamdin Buyong - Ada Dalam Tiada

aku cukup suka. mungkin sebab aku emo, jadi puisi yang aku suka semua emo belaka. dan mungkin jua aku ada 'feel' semacam yang hendak disampaikan dalam puisi ini.

jamdin buyong menonjolkan watak suami itu semacam angin. yang datang dan pergi, meninggalkan si perempuan keseorangan. hanya malam peneman setia.

dah la. buruk rupanya jika aku terus mengomen. korang rasalah sendiri feelnya.



pungguk tu kughang ajaq. sebuk je nyakat perempuan tu! ^__^
pastu kena baling batu. ha baru hang taw! :P

photo diculik dan diedit. thanks makcik google

No comments: